Peuterdans

lopen als een spin

Dansen en bewegen is voor peuters heel natuurlijk. Met je lichaam kun je laten zien hoe je je voelt, wat iets met je doet, je kunt je makkelijker uiten en zo ook prikkels ordenen en een plekje geven. Dans is goed voor de motoriek en kinderen die op jonge leeftijd dansen hebben een voorsprong in hun taalontwikkeling.

Mijn methode:

Aan de hand van een verhaal gaan de kinderen drie kwartier op avontuur. Ze voelen de wind, de regen of de zon, gaan op reis, maken grote en kleine bewegingen, rollen op de grond of stampen als een olifant. De lessen worden aangepast aan seizoen of andere thema’s. Fantasie staat altijd centraal!

Het gaat niet om het aanleren van dansjes, het gaat om het vormgeven van de eigen dans. Hierdoor leren kinderen hun eigen lijf kennen, leren ze wat de aanwezigheid van een ander doet en kunnen ze uiting geven aan hun emoties.

Belangrijk hierbij is dat ieder kind een eigen tempo en manier van leren heeft. Sommige kinderen kijken liever eerst naar anderen, terwijl andere kinderen er direct inspringen. Er is geen goede of foute manier van dansen/leren en ik zie het als mijn taak om aan te sluiten bij de beleving en de eigenheid van de kinderen op ieder moment.

Tijdens mijn lesblokken maak ik gebruik van alle facetten: muzikaal, dramatisch en beeldend. Op die manier wordt een thema op alle manieren beleefd en onderzocht.

De lessen zijn gestructureerd waardoor kinderen de onderdelen van de les al snel herkennen. Binnen de vaste structuur ontstaat zo ruimte voor vrije expressie.

Ik werk zowel met als zonder muziek en maak ook gebruik van materialen zoals stof, muziekinstrumenten, schmink, poppen etc.

Deskundigheidsbevordering: 

Dans een bijzondere manier om contact te maken met kinderen en te ervaren wat hun belevingswereld is. Mijn ervaring is dat kinderen veel van zichzelf laten zien tijdens de danslessen en open staan voor nieuwe ervaringen. Dit kan leiden tot nieuwe inzichten in gedrag en houding.

Door te werken met thema’s is het goed mogelijk om de lessen te combineren met andere kunstdisciplines of aan te sluiten bij de thema’s uit het voorschoolse programma op het kinderdagverblijf of  peuterspeelzaal.

Reacties zijn gesloten.