Pers

Persbericht in ‘De Grijpvogel’ februari 2014

Masterclass Kinderboekenweek voor leerkrachten in Assen 

ASSEN – ‘Hallo! We gaan beginnen, wij zijn klaar voor de start’ klonk het door het cultuurportaal van De Nieuwe Kolk. Honderdtwintig leerkrachten van basisscholen uit Assen zongen uit volle borst mee met het openingslied. ‘Klaar voor de start’, tevens het thema van de Kinderboekenweek met als ondertitel ‘sport en spel’. In oktober vindt de jaarlijkse Kinderboekenweek plaats. Onlangs werden alle leerkrachten uit Assen uitgenodigd voor een middag vol inspiratie met masterclasses door docenten van het ICO Centrum voor Kunst en Cultuur. De masterclasses waren bedoeld om de leerkrachten handvatten te geven om zelf in de klas met het thema van de Kinderboekenweek aan de slag te gaan. Tijdens de Kinderboekenweek volgen voor de leerlingen nog workshops door gastdocenten van het ICO en voorstellingen door de theatergroepen NIZNO en Studio Tape. Het project is voortgekomen uit een samenwerking tussen De Brede School Assen, de bibliotheek, ICO en de cultuurcoach Assen.

Artikel geplaatst door Marielle de Vries op 12-09-13 08:55. – See more at: http://www.hetgezinsblad.nl/nieuws/24250/masterclass-kinderboekenweek-voor-leerkrachten-in-assen/#sthash.z7tn8EMv.dpuf

Persbericht Nieuwe Ooststellingwerver 3 oktober 2012.

Peuters dansen zon en regen

 

Peuters uit Appelscha gaan dansend de lente in.

Maart 2011- Kinderen van kinderdagverblijf Het klokhuis te Appelscha krijgen acht weken lang dansles van dans- en bewegingsdocent Lianne Jacobs.

Aan de hand van een verhaal gaan de kinderen drie kwartier op avontuur. Ze voelen de wind, de regen of de zon, gaan op reis, maken grote en kleine bewegingen, rollen op de grond of stampen als een olifant.

Dans is goed voor het ritmegevoel, verbeterd de motoriek en het leert je de mogelijkheden van je lichaam en hoe je emoties met je lichaam kunt uiten. Daarnaast stimuleert het de fantasie en de taalontwikkeling van de kinderen. Allemaal zaken die onderzocht zijn, maar het belangrijkste voor de kinderen is natuurlijk dat dansen leuk is en je wordt er vrolijk van. Het is een heerlijke manier om met jezelf en elkaar bezig te zijn.

In 2000 heeft Lianne Jacobs de opleiding Culturele Maatschappelijke Vorming afgerond met als hoofdvak dans en beweging. Tijdens en na haar opleiding heeft zij danslessen gegeven aan diverse groepen, waaronder tieners, tienermoeders, peuters, kleuters en weerbaarheidstrainingen voor kinderen uit groep 7 en 8 van de basisschool.

Sinds vijf jaar is zij zich gaan specialiseren in peuterdans en heeft ze op diverse plekken in Drenthe en Friesland lesgegeven aan peuters.

“Ik vind het heerlijk om les te geven aan peuters. Ze hebben allemaal hun eigen ideeën en doen alles in hun eigen tempo. Het ene kind loopt meteen over van enthousiasme terwijl het andere kind wat langer de kat uit de boom kijkt. Het mag allemaal, want uiteindelijk heeft ieder kind zijn of haar eigen manier van leren.” Hiermee sluit de manier waarop ik peuterdansles geef helemaal aan bij de visie van Speelwerk (de overkoepelende organisatie waar Het Klokhuis deel van uit maakt), namelijk dat ieder kind een natuurlijke behoefte heeft om zich te ontwikkelen. Elk kind doet dat in zijn eigen tempo en naar eigen mogelijkheden.

De lessen zijn gestructureerd waardoor kinderen de onderdelen van de les al snel herkennen. Binnen de vaste structuur ontstaat zo ruimte voor vrije expressie. Alle lessen hebben een thema en in dit geval komt dat overeen met het thema van Piramide. “Het is prettig om op een kinderdagverblijf les te geven, omdat de kinderen in hun vertrouwde omgeving zijn. Ook Marianne ….. leidster van het kinderdagverblijf is enthousiast en zal alle weken mee dansen en de kinderen ondersteunen.

 

 

Reacties zijn gesloten.